HomeNieuwsHoe verander je gewoontes?

Hoe verander je gewoontes?

1 juli 2022
Hoe verander je gewoontes?

Gewoontes zijn moeilijk om te buigen, te veranderen of te vervangen.
Dit geldt voor gedachten, voor eetgedrag, voor je houding etc.

Maar soms is het wel fijn als je die kan veranderen..

Gewoontes beginnen met een signaal, ook wel een trigger genoemd.
Je reageert op dat signaal met je gedrag, vaak is dat onbewust.
Bankhangen betekent ook - een zak chips. Of zodra je de "pling" van je telefoon hoort, check je je berichten.
Uiteindelijk gaan je hersenen "hunkeren" naar dit gedrag. dit wordt ook wel craving genoemd.

De aanblik, geur of zelfs gedachte kan al zorgen dat de hersenen een signaal afgeven, dat zo direct chips gegeten moet worden.
De hersenen hunkeren naar de lekkere smaak van chips.

Craving ontstaat als je hersenen een paar keer zijn beloond door het gedrag wat volgt op het signaal.
Dit pad in de hersenen is een snelweg geworden en is dus een krachtig mechanisme.
Daarom ga je steeds toch weer overstag..

Hoe kun je dit veranderen/ doorbreken?

Ons brein kan veel veranderingen tegelijk niet aan, en veranderen is een proces wat tijd kost.
Maar het is zeker niet onmogelijk!

Ik geef je alvast 5 tips:

  • Stel een concreet doel
    Wat wil je precies veranderen, wanneer wil je het veranderen en wanneer heb je jouw doel bereikt? Bepaal de antwoorden op deze vragen en creëer daarmee een concreet doel. Schrijf het op en lees het bijvoorbeeld elke ochtend even door, of hang het op zodat je jezelf eraan blijft herinneren. Het is belangrijk dat je constant bewust blijft van het doel, ook als je neigt terug te vallen in je oude patronen!
  • Bepaal je motivatie
    Je wilt veranderen, daar heb je een reden voor. Als je voor jezelf duidelijk krijgt waarom je wilt veranderen dan kun je jezelf daar ook aan blijven herinneren en jezelf blijven motiveren om het doel te halen. Om je motivatie te bepalen kun je jezelf drie vragen stellen:
    – Waarom wil jij dit (je moet het namelijk altijd voor jezelf doen)?
    – Waarom wil je dit nu (en niet volgend jaar)?
    – Waarom wil je deze gewoonte veranderen (en niet een andere)?
  • Zet kleine stapjes
    Gewoontes veranderen is heel moeilijk. Het gaat om gedrag dat je al jaren vertoont en misschien wel heel vaak onbewust.
    Je mag niet verwachten dat je dit gedrag dan in één dag hebt veranderd. Wees realistisch en zet hele kleine stapjes richting het doel. Elke kleine overwinning mag je vieren en is weer een stap dichterbij!
  • Focus op het positieve
    Kijk eens naar je doel die je in stap 1 hebt geformuleerd. Heb je hier het woordje ‘niet’, ‘minder’ of ‘geen’ instaan? Pas dat dan aan!
    Onze hersenen verwerken deze woorden namelijk heel slecht. Als iemand tegen je zegt dat je niet aan een roze olifant mag denken, dan zie jij die roze olifant direct voor je neus. Vanuit de psychologie is bekend dat wanneer het om gedragsverandering gaat, we positief moeten formuleren. Dus kies voor een positief doel (ik eet elke avond een stuk fruit) in plaats van een negatief doel (ik mag geen chips meer eten ’s avonds).
  • Wees geduldig en neem de tijd
    Het aanleren van een nieuwe gewoonte kost tijd. Simpelweg omdat je hersenen nieuwe automatismen moeten aanleren en het leggen van deze nieuwe verbindingen is een langzaam proces. Gun jezelf die tijd en gooi niet bij de eerste tegenslag het bijltje erbij neer!

Hulp nodig? Ik ondersteun je graag!

Ik wens je een mooi weekend!

Wil je werken aan je gezondheid en de oorzaak van je klachten aanpakken?
Neem direct contact op
© 2022 Leefstijlconsulent Miriam