HomeNieuwsAltijd maar moe?

Altijd maar moe?

5 mei 2022
Altijd maar moe?

Verlang je na de lunch naar een powernap en/ of stort je 's avonds op de bank om er alleen nog maar af te komen als je naar bed gaat?
Dan is er waarschijnlijk iets gaande in je lichaam..

Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar vaak heeft het te maken met voeding. Net zoals je de juiste brandstof in je auto gooit moet je dat eigenlijk ook doen voor je lichaam. Door verkeerde keuzes raken processen in je lichaam op den duur van slag.

Bijna alle cellen in het lichaam hebben een eigen ‘energiecentrale’, dit zijn de mitochondriën.
De mitochondriën zetten voedingsstoffen om in energie voor het lichaam.
Wanneer dit proces verstoord is, raakt het lichaam vermoeid. De oorzaken voor deze verstoring zijn uiteenlopend. Ook de symptomen zijn verschillend.
De vermoeidheid kan zich via zowel via lichamelijke (bijvoorbeeld spierzwakte) als geestelijke klachten (bijvoorbeeld lusteloosheid) uiten.
Vermoeidheid door corona en vermoeidheid na corona komt ook veel voor.
Wanneer de vermoeidheid langer dan 6 maanden aanhoudt, spreken we van chronische vermoeidheid.

  • Langdurige stress
    Bij langdurige stress blijft het lichaam continu in staat van paraatheid en dat kost veel energie. Vermoeidheid kan hierdoor lang aanhouden en ook kan extreme vermoeidheid ontstaan. Het is dan een grote uitdaging om normaal te blijven functioneren, met mogelijk een burn-out als gevolg.
     
  • Laaggradige ontstekingen
    Chronische laaggradige ontstekingen zorgen voor een continue activiteit van het immuunsysteem.Dit kost ontzettend veel energie.
     
  • Een slechte nachtrust
    Tijdens de nacht reinigt het brein zich. Het ontdoet het zich van gif- en afvalstoffen om zo weer fris en fruitig aan een nieuwe dag te kunnen beginnen.
    Bij onvoldoende slaap, of het ontbreken van diepe slaap, raakt dit proces verstoord.
     
  • Tekort aan voedingsstoffen
    Mensen halen energie uit voeding. Om energie (ATP) aan te maken heeft het lichaam de juiste vitamines en mineralen nodig. Wanneer deze ontbreken zal vermoeidheid optreden.
     
  • Ongezonde voeding
    Bij een voedingspatroon met veel geraffineerde koolhydraten kan het lichaam insulineresistent worden. Dat betekent dat glucose niet meer in de cellen terecht komt, waardoor de mitochondriën Veel minder energie aan kunnen maken.
     
  • Medicijngebruik
    Medicijnen kunnen zorgen voor vermoeidheid. Zo blokkeren statines bijvoorbeeld de aanmaak van Q10. Dit co-enzym maakt het lichaam zelf aan, voornamelijk voor de energieproductie in de cellen.
     
  • Ziekte
    Bijna alle ziektes zijn een gevolg van een verstoring in de energieverdeling. Dit is dan ook vaak de onderliggende oorzaak van vermoeidheid.
     
  • Toxines
    Giftige stoffen die we binnenkrijgen door bijvoorbeeld roken, luchtvervuiling of pesticiden hebben een negatieve invloed op de functie van de mitochondriën.
     
  • Alcohol
    Het drinken van (veel) alcohol zorgt voor een verstoring van de nachtrust. Het afbreken van alcohol door de lever kost ook veel energie.
     
  • Zwangerschap
    Vermoeidheid tijdens de zwangerschap komt veel voor. Het lichaam heeft veel energie nodig voor de groei van het kindje en ook hormonale veranderingen spelen een grote rol.
     
  • Achteruitgang van het immuunsysteem
    Een aangetast immuunsysteem kan zorgen voor (chronische) vermoeidheid.
     
  • Hormonale disbalans
    Een disbalans in de werking van hormonen (bijvoorbeeld door een trage schildklier) heeft veel invloed op de energiebalans.
     
  • Verstoorde darmflora
    Een darmflora met onvoldoende goede bacteriën zorgt onder andere voor onvoldoende opname en aanmaak van vitamines en mineralen, wat vermoeidheid als gevolg heeft.

Herken je dit en kun je wel wat hulp gebruiken?
Ga voor een aanpak waar je de rest van je leven profijt van hebt.

Vaak geven klanten al na een aantal weken aan dat hun energie weer veel beter is, en vanuit daar kun je ook weer dingen gaan doen die je meer energie opleveren!

Wil je werken aan je gezondheid en de oorzaak van je klachten aanpakken?
Neem direct contact op
© 2022 Leefstijlconsulent Miriam